{Przygotowujesz się do nalotu. Masz zaplanowany dzień, miejsce, myślisz nad koniecznym osprzętem. Pogoda również została zamówiona.
Dzień “0”. Jesteś na miejscu, dopisuje ci wyśmienity humor, bo pogoda rzeczywiście świetna do wykonania zadania. Otwierasz bagażnik samochodu, i widzisz …. }
Ile razy zdarzyło Ci się o czymś zapomnieć? Lub ile razy podczas misji świadomie czegoś nie zabrałeś, a jednak mogło się przydać?
Ucz się na błędach innych i dobrze przygotowuj się do lotów.
Przed wyjazdem w teren, dzień wcześniej zrób sobie zestawienie niezbędnego wyposażenia, test baterii, aby w dzień lotów nic nieoczekiwanego nie zaskoczyło cię.
Stwórz sobie checklistę lub wykorzystaj poniższe grafiki, które pomogą Ci uporządkować pracę i sprawią, że unikniesz niepotrzebnego stresu.
Oto podpowiedzi firmy SPH Engineering (producenta oprogramowania UgCS), o czym warto pomysleć przed lotem, aby praca była skuteczna i przede wszystkim, bezpieczna:
- ZAPLANUJ SWOJĄ PRACĘ (wcześniej, niż w dniu nalotu),
- UŻYWAJ MAP OFFLINE (zaoszczędzisz energię akumulatorów urządzenia, z którym wykonujesz lot oraz unikniesz zaskoczenia, że w polu internet może po prostu być za słaby),
- SPRAWDZAJ POGODĘ ZANIM URUCHOMISZ MISJĘ (najlepiej zrób przegląd prognoz pogody na więcej niż jednej aplikacji pogodowej, a także na kilka dni, w przeddzień oraz w dniu planowanego oblotu),
- ZAOPATRZ SIĘ W WIĘCEJ BATERII NIŻ SĄDZISZ, ŻE BĘDZIESZ POTRZEBOWAĆ (tutaj może zadziałać prawo Murphy’iego),
- SPRAWDŹ PRZED WYLOTEM, CZY BATERIE SĄ W PEŁNI NAŁADOWANE (to są podstawowe kwestie bezpieczeństwa – na pewno to wiesz, ale o dobrych praktykach nigdy za dużo przypomnień),
- UZBRÓJ SIĘ W SYSTEM ZASILANIA (jeśli misja ma być czasochłonna, zaopatrz się w źródło energii i akcesoria odpowiednie do potrzeb sprzętu jakim się posługujesz),
- MIEJ ZAPASÓWKI (kable, przewody, karty pamięci i inne drobne elementy, które z jakiegoś powodu mogą zagubić się w trakcie pracy, mogą wyłożyć całe przedsięwzięcie, dlatego – zadbaj o dublety!),
- SPRAWDZAJ ZAPISYWANE DANE (najlepiej rób to na bieżąco, np. podczas wymiany baterii, aby po zakończeniu intensywnego dnia pracy nie okazało się, że to był kawał dobrej, bezsensownie straconej roboty),
- SKONFRONTUJ WYSOKOŚĆ RTH (porównaj ustawioną wysokość z zaplanowanej misji z rzeczywistą wysokością zastaną w terenie),
- MANUALNE ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ OBRAZU, ZAMIAST USTAWIEŃ AUTO (to oczywiście opcja, ale zaawansowani użytkownicy kamer i aparatów fotograficznych wiedzą ile można zyskać na jakości obrazu kiedy na bieżąco zarządza się ustawieniami soczewki),
- HOTSPOT 5 GHz (stabilne źródło internetu gwarantuje niezmąconą współpracę między wszystkimi komponentami misji – dronem, radiem, laptopem lub tabletem gdzie zapisywane są dane z kamery).
Jeśli masz swoje własne wskazówki i dobre praktyki do wykonania przed lotem, zostaw komentarz. Warto wymieniać się swoimi spostrzeżeniami, bo każdy z nas lata w innych warunkach i z innymi założeniami misji.
Pilot UAV, partner firmy SPH Engineering z Łotwy - producenta rozwiązań technologicznych UAV dla przemysłu, nauki i nie tylko, programu do planowania misji autonomicznych UgCS i "Tańczących dronów".