Planujesz loty VLOS w strefie MATZ bądź MCTR w odległości mniejszej niż 2 kilometry od granic lotniska? Nie wiesz jak zabrać się za ten temat? Przygotowałam dla Ciebie skrót pomocny w wypełnianiu dokumentów koniecznych do złożenia w odnośnym dowództwie jednostki wojskowej.
Terminy
Jednym z najważniejszych elementów całego procesu zaplanowania misji w strefie MATZ jest wybranie terminu, kiedy chcesz latać. Zgłoszenie o chęci wykonywania lotów musisz bowiem złożyć ……. przed chęcią latania.
Ważne! W niedługim czasie będą sukcesywnie wprowadzane zmiany w strefach MATZ – przekształcanych w MCTR. Przez to też zmianom ulegnie m.in. czas wymagany na złożenie wniosku – odtąd będzie to 14 dni przed planowanym lotem.
Narazie jednak wszystko odbywa się “po staremu”, czyli w dowództwie jednostki wojskowej, do której należy dana strefa MATZ, na minimum 7 dni przed planowanym lotem składasz zgłoszenie o planowanych lotach. Następnie, czekasz na zgodę dowódcy. Pamiętaj, że brak odpowiedzi ze strony dowódcy jednostki jest również odpowiedzią wiążącą – innymi słowy – nie wyraził on zgody na Twój lot w zaznaczonej przez Ciebie strefie. Wtedy warto dzień wcześniej zadzwonić i upewnić się, bo czasem może się okazać, że trafiliśmy na “gorący” okres i ktoś nie wysłał nam odpowiedzi.
Formularz Zgłoszenia Lotów BSP i ML (o MTOM 25 kg)
Formularz zgłoszenia możesz pobrać na stronie Szefostwa Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP. Pamiętaj, aby przed każdym lotem pobierać nowe dokumenty ze strony, aby druk był zawsze zgodny z wymaganiami adresata.
Następnie, możesz przystąpić do jego wypełniania – najlepiej, aby była to wersja elektroniczna, unikniesz dzięki temu literówek lub niejednoznaczności w odczytaniu Twoich kaligraficznych wariacji.
Samo wypełnienie druku jest proste. W poszczególnych rubrykach musisz wypełnić swoje personalia, nazwę Zarządcy Lotniska Wojskowego. I tutaj kolejna uwaga – nawet, jeśli wydaje Ci się, że wiesz, kto jest dowódcą jednostki, zweryfikuj to z informacjami podanymi na oficjalnej stronie danej jednostki wojskowej – tylko wtedy unikniesz niepotrzebnej straty czasu, stresu i gapiostwa.
Kolejnym krokiem jest uzupełnienie informacji o miejscu realizacji, planowanej dacie wydarzenia oraz terminach zapasowych, w jakich możesz wykonać loty. To ważny punkt, bowiem może okazać się, że pogoda nie będzie chciała z Tobą współpracować, zachoruje Twoje dziecko lub dron uzna, że nie chce mu się w danym dniu latać. Co wtedy? Właśnie dla takich “nieprzewidzianych” sytuacji podaje się termin zapasowy. Jest on ważny także dla zarządzającego strefą MATZ , na terenie której chcesz latać – wojsko każdego dnia realizuje swoje zadania, może okazać się, że dane daty nie są dla nich odpowiednie. Jeśli podasz im jakąś alternatywną datę, są spore szanse, że Twoje loty dojdą do skutku.
W wypełnianym zgłoszeniu musisz podać dokładne dane geograficzne miejsca, w jakim chcesz latać. Aby wszystko było jednoznaczne, najlepiej jest zrobić wszystko tak, jak w załączonym pliku – obok nazwy miejsca / miejscowości podaj wysokości na jakich planujesz lot, oraz dokładne dane zgodne z systemem odniesienia granic poziomych WGS-84, nad jakimi chcesz latać. Jeśli tak, jak w przypadku Maćka – na załączonym pliku – chcesz latać nad działką, podajesz cztery wartości granic, jeśli zaś ma to być jedynie przelot wzdłuż jakiegoś fragmentu, podajesz dwie wartości dla początku i końca lotu.
Zgłoszenie obliguje Cię także do podania wysokości na jakiej chcesz latać, sprzętu jaki planujesz wykorzystać podczas lotu, jak również danych dotyczących Twojego świadectwa kwalifikacji i ubezpieczenia OC.
Pamiętaj, aby podać wszystkie dane zgodnie z prawdą, aby mail kontaktowy nie zawierał literówek, a numer telefonu był poprawny. No i oczywiście – nie zapomnij się podpisać!
Jeśli do danej misji wymagane są jeszcze inne dokumenty, wskaż to w punkcie dotyczącym załączników.
Prawda, że proste?
Zanim przystąpisz do lotów, zapoznaj się z wymienionym w materiałach dokumentem – jest to dokument wiążący w sprawie informacji dotyczących wykonywania lotów w systemie VLOS i BVLOS w strefach ruchu lotniskowego lotnisk wojskowych (MATZ) oraz strefach kontrolowanych lotnisk wojskowych (MCTR).
Materiały:
[/cm_tooltip_parse]
Żołnierz, UAVO BVLOS.