W ramach ciągłego zwiększenia bezpieczeństwa ruchu lotniczego, oraz dostosowywania przestrzeni powietrznej do potrzeb użytkowników, co jakiś czas PAŻP modyfikuje strukturę i organizację przestrzeni powietrznej nad Polską (FIR EPWW).
23 maja 2019 zostały opublikowane w AIP i weszły w życie najnowsze zmiany.
W ramach tych zmian zreorganizowano przestrzeń powietrzna w południowo – wschodniej Polsce, głównie w okolicach Rzeszowa (zmiany klasyfikacji przestrzeni powietrznej jak i modyfikacje przestrzeni cywilnych i wojskowych). Najbardziej odczują to piloci lotnictwa załogowego bo zmieniają się w niektórych miejscach klasyfikacje przestrzeni z klasy C na D.
Natomiast nas najbardziej interesują implikacje dla operatorów UAV.
Zmiany w FIR EPWW
Nad Krakowem i Rzeszowem pojawiły się trasy lotnictwa wojskowego MRT.
Operatorzy latający w dotychczasowych strefach MATZ niestety będą musieli już stosować się do innych wytycznych.
Sukcesywnie zmieniane są strefy MATZ w Pruszczu Gdańskim, Świdwinie, Mirosławcu, Cewicach, Radomiu, Dęblinie, Malborku i Mińsku Mazowieckim na strefy MCTR i MTMA. Docelowo struktura MATZ zniknie z polskiej przestrzeni powietrznej.
Statystycznie rzecz ujmując:
- dodano 106 przestrzeni, usunięto 34.
- dodano 29 MRT
- usunięto 19 TSA
- zmieniono granice 26 stref TSA
- dodano 46 TRA czyli mamy ich już 246
- zostały wprowadzone zmiany w strefach RMZ
- sukcesywnie ulegną przeobrażeniu wszystkie MATZ w MTMA i MCTR
Oczywiście nie wszystkie elementy zmieniły się tak nagle. Niektóre wojskowe zmieniane są sukcesywnie.
Zatem jeśli chcesz latać w strefach wojskowych zdecydowanie zalecam zapoznanie się z zalecaniami Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP.
_ _ _
Materiały:
https://ssrlszrp.wp.mil.pl/pl/pages/do-pobrania-2020-02-28-x/
https://www.pansa.pl/?lang=_pl&opis=wiecej&id_wyslane=1407
Pilot UAV, partner firmy SPH Engineering z Łotwy - producenta rozwiązań technologicznych UAV dla przemysłu, nauki i nie tylko, programu do planowania misji autonomicznych UgCS i "Tańczących dronów".