Czas, gdy na świecie szaleje koronawirus, to też czas nadzywczajnych zmian i ustaleń w zakresie przepisów dotyczących bezzałogowców.
Przepisy unijne.
Dzisiaj (21.04.2020) Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że z uwagi na epidemię COVID-19, przepisy, które miały zacząć obowiązywać od 1 lipca 2020r. czyli „rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947 z dn. 24 maja 2019 w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych”, wejdą w życie dopiero 1 stycznia 2021r. Wynika z tego też to, że do końca roku latamy na dotychczasowych warunkach.
Z jednej strony OK, znamy reguły i wiemy dokładnie jak je stosować, z drugiej… nowe przepisy miały otworzyć dla nas rynki europejskie. Z tym będziemy musieli jeszcze pół roku poczekać.
Zgłaszanie wszystkich lotów w DroneRadar/PansaUTM
Kolejną zmianą o której warto pamiętać (wynikającą z ustawy z dnia 16 kwietnia 2020r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U. z 2020 r., poz. 695)), to obowiązek zgłaszania wszystkich lotów BSP do PAŻP – niezależnie od miejsca ich wykonywania. Zgłoszenia mają być realizowane poprzez system PansaUTM. Czyli obligatoryjnym rozwiązaniem zaczyna być DroneRadar i PansaUTM.
Ten krok jest jak najbardziej zrozumiały, biorąc pod uwagę to, że COVID-19 mocno zaburzył dotychczasowe działania lotnicze w polskiej przestrzeni powietrznej, a sytuacja ta dała szansę łagodnego wprowadzenia wszystkich użytkowników BSP do nowych, lepszych, a co najważniejsze bezpieczniejszych standardów użytkowania przestrzeni powietrznej.
Teraz, gdziekolwiek latając UAV, jesteśmy zdecydowanie bardziej widoczni niż dotychczas. Ma to jednoznaczne przełożenie na bezpieczeństwo i… respektowanie przepisów dotyczących wykonywania lotów BSP.
Pamiętać należy, że nadal pozostają w mocy wszystkie inne przepisy dotyczące lotów w przestrzeni kontrolowanej, jak i lotów BVLOS. Tu nic się nie zmieniło. Nadal wymagana jest pełna koordynacja i zgody PAŻP.
W przestrzeni niekontrolowanej też niewiele w sumie się zmienia. Zauważmy, że loty VLOS w przestrzeni niekontrolowanej wymagają nie zgody, a powiadomienia PAŻP przy użyciu tandemu DroneRadar/PansaUTM. Czyli de facto to, co wielu operatorów robiło używając aplikacji DroneRadar, teraz zostało oficjalnie usankcjonowane.
Reasumując -przepisy unijne wejdą w życie dopiero 1 stycznia 2021r. Natomiast rozwiązania techniczne, które miały temu towarzyszyć weszły w życie już teraz. Kontrola lotu bezzałogowców w przestrzeni klasy G i tak by nastąpiła po wejściu przepisów unijnych. Teraz przynajmniej mamy czas by z systemem się oswoić.
Przedłużanie ważności ŚK i badań lotniczo-lekarskich.
I jeszcze kilka informacji stricte administracyjnych.
Z powyższego powodu też zmieniły się nadzwyczajnie warunki przedłużania ważności świadectw kwalifikacji UAVO i badań lotniczo-lekarskich (tam gdzie są one wymagane).
Art. 15zzzzh. (Ustawy z dn16.kwietnia 2020r,)
1. W przypadku gdy ważność uprawnień podstawowych lub dodatkowych, o których mowa w § 12 ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 288), upływa w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ważność tych uprawnień podstawowych lub dodatkowych, ulega przedłużeniu do dnia upływu 90 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, w zależności od tego, który z nich zostanie odwołany później, jednak nie dłużej niż o 6 miesięcy od dnia utraty ważności uprawnień.
Podobnie badania lotniczo-lekarskie:
2. W przypadku gdy ważność badań lotniczo-lekarskich, o których mowa w § 12 ust. 1, rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 27 maja 2013 r. w sprawie badań lotniczo-lekarskich (Dz. U. z 2017 r. poz. 129), upływa w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ważność tych badań, ulega przedłużeniu do dnia upływu 90 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, w zależności od tego, który z nich zostanie odwołany później, jednak nie dłużej niż o 6 miesięcy od dnia utraty ważności badań, pod warunkiem że orzeczenie lotniczo-lekarskie nie zawiera ograniczeń za wyjątkiem wzrokowych.”
Zatem, jeśli komuś uprawnienia, lub badania lotniczo-lekarskie kończą się w okresie, gdy obowiązuje stan zagrożenia epidemicznego, lub stanu epidemii, ma czas na ich odnowienie do 90 dni po odwołaniu tego stanu. Gdy stan ten przedłuży się do września, uprawnienia zapewne będziemy już przedłużać z uwzględnieniem przepisów unijnych.
Pilot UAV, partner firmy SPH Engineering z Łotwy - producenta rozwiązań technologicznych UAV dla przemysłu, nauki i nie tylko, programu do planowania misji autonomicznych UgCS i "Tańczących dronów".
Przynajmniej będzie na spokojnie.
Czy mają Państwo w planach artykuł wyjaśniający unijne przepisy wchodzące jutro w życie? Wielu pewnie chciałoby takie informacje, przejrzyście opisane, dostać z rzetelnego źródła 😉
Jest w planie. Powoli będą się pojawiały praktyczne analizy tematów związanych z nowymi przepisami.